Moeten supportprofessionals zich verdiepen of verbreden? En ben je ooit uitgeleerd als supportprofessional? Wij legden onze Secretaresse van het Jaar-halvefinalisten een aantal actuele stellingen uit ons vakgebied voor. Ontdek hun visie op deze onderwerpen.
Als supportprofessional ben je nooit uitgeleerd.
Erika: “Eens! Het vak verandert zo snel! Stilstaan is achteruitgaan. Je moet mee, of het nou gaat om de digitalisering of het veranderen van inzicht in bedrijven waardoor je functie heel anders wordt, pak die kans op en zorg dat je bijblijft!”
Marjan: “Het vak van supportprofessional is volop in ontwikkeling. Logisch dus dat je jezelf ook moet blijven ontwikkelen, anders mis je de boot. En wat is er nou leuker dan nieuwe dingen leren en in de praktijk te brengen en zo te ontdekken dat je waarde toevoegt?”
Selwin: “Helemaal eens, blijf jezelf dingen leren en verbeter jezelf. Anders raakt een bedrijf snel op je uitgekeken. Hoe jonger je bent, hoe meer dingen er steeds anders worden – wees flexibel en sta open om te leren. Dan behaal je de top.”
Michelle: “Zelf werk ik nog maar relatief kort in dit vakgebied. Ik heb in de afgelopen twee jaar veel kennis opgedaan over hoe je processen kunt verbeteren en hoe je voor problemen binnen de organisatie oplossingen bedenkt en uitvoert. Ook ben ik erachter gekomen dat je eigenlijk nooit ‘klaar’ bent in dit vak. Dat vind ik er juist zo leuk aan. Je kunt altijd blijven leren en ik ben van mening dat dit ook nodig is. Er verandert vooral de laatste jaren zoveel op het gebied van digitalisering, maar ook in de hiërarchie binnen bedrijven. Hierdoor wordt er van de supportprofessional verwacht meer input te geven. Of je nu in de praktijk leert of via een cursus de kennis opdoet, leren zal altijd een onderdeel zijn van deze functie.”
Jeanette: “Nee, je leert iedere dag. Deze kennis bouw je op als je je daarvoor openstelt, je bent nooit te oud om te leren!”
Dana: “Als mens ben je denk ik nooit uitgeleerd. Maakt niet uit wat je doet, ik vind dat je jezelf moet blijven ontwikkelen om te kunnen groeien. Kijk ik puur naar ons vakgebied, dan is ontwikkeling echt ‘key’. De rol van ondersteuningsmanager is zo aan verandering onderhevig. Om bij te kunnen blijven in het werkveld en een plek op de arbeidsmarkt te kunnen behouden, in welke vorm dan ook, ben ik persoonlijk altijd een voorstander van blijven leren.”