Competenties van een supportprofessional #6: klant- en servicegerichtheid

Als supportprofessional zijn er veel belangrijke competenties die je moet beheersen. In deze serie lichten we een aantal van de belangrijkste uit. Vandaag nummer #6: klant- en servicegerichtheid. Want als supportprofessional heb je vaak niet alleen te maken met de mensen die je direct ondersteunt, maar ook met klanten en andere partijen. Ontdek hoe je deze competentie versterkt.

Waarom klant- en servicegerichtheid zo belangrijk is voor supportprofessionals

Van alle competenties die we in deze serie belichten, is dit waarschijnlijk de competentie die je al goed ligt. De naam ‘supportprofessional’ of ‘managementondersteuner’ zegt het al: je support, ondersteunt en ontzorgt het management, het bestuur of de directie. Daarnaast krijg je in je werk vaak te maken met anderen, zoals klanten en samenwerkingspartners. Ook zij verwachten de optimale dienstverlening. Maar iedereen tevreden houden kan nog best lastig zijn, omdat iedereen weer verschillende belangen heeft. Hiertussen balanceren is een kunst.

Hoe ontwikkel je de competentie klant- en servicegerichtheid?

Je kunt beter worden in deze competentie door je bij ieder contact zo veel mogelijk in de ander te verplaatsen. Bereid je gesprekken goed voor zodat je van tevoren al eventuele pijnpunten ontdekt. Stel de ander centraal in het gesprek: hoe kun je adequaat reageren op vragen, wensen en klachten – binnen de kaders van de mogelijkheden die jij hebt? Wat kun je doen om een klant tevreden te houden? Probeer ook regelmatig om feedback te vragen. Niet alleen kun je met deze feedback in de toekomst je dienstverlening verhogen: het wordt ook nog eens gewaardeerd dat jij hier actief mee bezig bent.

Groeien in klant- en servicegerichtheid

Wil jij deze competentie verbeteren? In alle Schoevers-opleidingen leer je om op hoog niveau te ondersteunen. Niet alleen leren we je de vaardigheden uit het vakgebied, ook krijg je de echte Schoevers-mentaliteit waarin je leert om servicegericht te werken.
 
Werk jij als telefoniste of receptioniste? Dan is de opleiding Klantgerichte Communicatie en Ontvangst misschien wel wat voor jou. In deze opleiding leer je hoe je in naam van de organisatie een uitstekende eerste indruk achterlaat. Je leert op klantgerichte wijze mensen ontvangen en te woord staan. In de opleiding is veel aandacht voor concrete praktijkoefeningen die je direct in je werk kunt toepassen.

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen over onze opleidingen of trainingen, of wil je persoonlijk advies bij het maken je keuze? Bel onze opleidingsadviseurs op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Wij helpen je graag verder!