Als supportprofessional ben je onmisbaar voor je werkgever – althans, onder werktijd. Maar sommige supportprofessionals zijn wel heel erg toegewijd: zij doen zelfs privéklussen, zoals het kopen van cadeautjes …
Dat blijkt uit ons onderzoek onder 400 supportprofessionals. Meer dan een kwart blijkt weleens privéklussen te doen zoals kleding naar de stomerij brengen of een cadeautje voor een familielid kopen.
Of zulke niet-werkgerelateerde opdrachten worden opgepakt, verschilt per functie. Personal assistants voeren vaker privéklussen uit: 50% van alle PA’s doet dit, en meer dan 20% doet het zelfs regelmatig. Bij andere managementondersteuners, zoals officemanagers, (directie)secretaresses en (directie)ondersteunend personeel, komt dit minder vaak voor: respectievelijk 44, 45 en 23%. Zouden zij dat meer moeten doen? Waarschijnlijk niet. Hoewel het begrijpelijk is dat werk en privé soms in elkaar overlopen, is het inderdaad slimmer om privéklussen te beperken als die niet tot je takenpakket behoren.
Uit ons onderzoek blijkt ook dat supportprofessionals vaker dingen doen die niet in hun functieprofiel staan: bijna twee derde (64%) van de supportprofessionals heeft een afgebakend functieprofiel, maar doet regelmatig werkzaamheden die daarbuiten vallen. Er zijn ook supportprofessionals die af en toe iets oppakken dat buiten hun functie ligt, maar een vijfde van alle ondervraagden is hier heel stellig in: zij doen helemaal niets dat niet in het profiel staat.
De bevindingen hierboven komen uit ons onderzoek naar de supportprofessionals van nu. Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun ambities en hoe ziet de toekomst eruit? En met welke werkzaamheden zijn ze het grootste deel van hun tijd zoet? Download nu het tweede deel van ons onderzoek: ‘Werkzaamheden, werkrelatie en toewijding’!