Door Vivian Veldman-Erlemeyer
Iemand vroeg mij laatst: ‘Wat zou je de supportprofessional die net start willen meegeven? Of anders gezegd, wat had jij graag willen weten toen je net startte met werken als supportprofessional?’ Goh, wat een vraag, dacht ik.
Was er iets wat ik had willen weten toen ik startte met werken? Ik wist toch immers alles al, ik had mijn diploma directiesecretaresse van Schoevers in the pocket, dus wie moest mij nog iets leren?
De kennis was er misschien, maar de ervaring ontbrak. Want je leert natuurlijk pas door het te doen. En groeien in je vak doe je ook door het maken van fouten en van deze fouten te leren. Het geeft niet wanneer je een fout maakt, als je maar erkent dat je een fout hebt gemaakt en zorgt dat het een volgende keer niet weer gebeurt.
Iedereen maakt fouten. En hoewel je ze liever niet maakt, word je er echt alleen maar beter door. Je hebt immers een voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik dacht dat ik alles wel wist, maar in de praktijk bleek timemanagement toch echt nog niet helemaal in mijn vingers te zitten. Regelmatig vroeg ik me af hoe andere assistants dit toch deden. Hoe zij hoofdzaak van bijzaak wisten te scheiden, maar meer nog: hoe zij in control waren over hun werkdag. Ik kon echt met bewondering kijken naar het gemak waarmee zij hun werk deden en niet blikten of bloosden wanneer 5 minuten voor de deadline de boel toch weer anders moest.
Dat zou ik nooit kunnen, dacht ik. De praktijk wees echter uit dat ook ik groeide in mijn rol als assistente. En we weten allemaal waar dat uiteindelijk naar toe heeft geleid.
Dus in het kort, wat ik jou als newbie supportprofessional graag zou willen meegeven: