Moeten supportprofessionals zich verdiepen of verbreden? En ben je ooit uitgeleerd als supportprofessional? Wij legden onze Secretaresse van het Jaar-halvefinalisten een aantal actuele stellingen uit ons vakgebied voor. Ontdek hun visie op deze onderwerpen.
Mijn rol als co-manager wordt vaak onderschat.
Michelle: “Geregeld vragen mensen mij: wat doe je eigenlijk precies als secretaresse? Als ik het dan probeer uit te leggen, merk ik dat het niet altijd volledig begrepen wordt en kort ik het zelf vaak af als ‘van alles’ – ook omdat sommige taken in de advocatuur best specifiek zijn. Ik denk dat mijn functie weleens wordt onderschat. Mensen hebben toch nog vaak het beeld van secretaresses die de hele dag koffie halen, printen en brieven versturen. Ja, taken als printen horen er nog weleens bij, maar niet meer zoals vroeger. Tegenwoordig mag je meedenken om processen te verbeteren op de afdeling waar je werkt. Mensen vragen om je mening en zo voel je je een echt onderdeel van een team!”
Jeanette: “Als co-manager ben je een drukbezet persoon die vele ballen omhoog moet houden. Veel collega’s weten niet wat het vak co-manager inhoudt en zien dan ook niet hoe druk je bent met de organisatie van reizen, grote events et cetera. Ook de managers hebben geen idee hoeveel werkzaamheden voortvloeien uit een project. Het stereotype beeld van een dame achter een computer die de telefoon aanneemt en de gasten ontvangt is zeker niet meer van toepassing!”
Selwin: “Ik denk dat veel mensen onderschatten wat je als co-manager doet. Er komt veel meer bij kijken dan alleen afspraken inplannen of de agenda bijhouden. Hoe werkt je collega nu thuis tijdens corona? Heeft iedereen wel een fijne werkplek? Als co-manager denk je aan zo veel meer dingen, die anderen vergeten want daar ben je voor aangenomen.”
Erika: “Eens. Maar dan met name door mensen van ‘buiten’. Mijn bedrijf onderschat het zeker niet. Het is nog steeds het ‘stoffige’ beeld wat mensen hebben van een secretaresse. Ik haal mijn schouders op, ze hebben geen idee. Soms ga ik het gesprek aan, vooral als mensen dingen uitkramen als ‘Aha, jij verzorgt de koffie!’, maar meestal laat ik het gaan. Het gaat erom dat ik weet wat ik doe, wat mijn toegevoegde waarde is en dat mijn werkgever dit ziet en ernaar handelt.”
Marjan: “Niet dus, ik krijg regelmatig van ons MT te horen: “Jij bent toch de echte manager”.
Ik regel dan ook alles en ze weten dat ze met elke vraag bij mij terechtkunnen, als ik het zelf niet kan oplossen schakel ik mijn netwerk in. Ik zet dingen in beweging, daar vertrouwen ze op.”
Dana: “Zeker weten! Tegenwoordig weten mensen vaak niet wat een co-manager doet. Zoals ik in mijn filmpje aangaf, ben ik niet echt een co-manager. Dit zie ik toch vaak meer als een 1-op-1-rol. Zelf zie ik, en mijn collega’s ook, mij vaak meer as flowmanager. De schakel tussen verschillende lagen, rollen en werkzaamheden die dagelijks aan moeten sluiten op de langetermijnstrategie. Daarnaast ligt mijn focus op Sustainable High Performance waar ik 22 september in de halve finale ook verder op in zal gaan.”