Als supportprofessional ben jij de schakel die het management met de rest van het bedrijf verbindt. Je moet dus met vrijwel iedereen goed kunnen samenwerken en ondersteunt ook anderen in een goede samenwerking met elkaar. Dat kan soms best lastig zijn, vooral met een diverse mix aan generaties binnen een organisatie met elk hun eigen manier van werken. Voormalig dameshockeycoach Marc Lammers (53) weet als geen ander hoe je dit het beste aanpakt en geeft je graag een paar waardevolle tips.
Als voormalig bondscoach van het Nederlandse dameshockeyteam werd Marc met zijn team Europees en wereldkampioen, met als kers op de taart de gouden medaille tijdens de Olympische Spelen in Peking (2008). Tijdens zijn succesvolle loopbaan leerde hij hoe belangrijk het is om de diverse krachten binnen een team te bundelen. Hoe hij dit uiteindelijk heeft aangepakt bespreekt hij uitgebreid in zijn nieuwe boek Flow: van goed naar goud.
Ook jij als supportprofessional kunt volgens Marc van zijn innovatieve stijl van coaching gebruikmaken: “Als supportprofessional heb jij de invloed om jouw manager aan te moedigen een leiderschapsstijl te gebruiken die beter past bij de diverse mix van generaties op de werkvloer. Maak daar zeker gebruik van!”
Maar waarom is het eigenlijk zo’n goed idee om hier als supportprofessional tijd en moeite in te steken? Volgens Marc is dit een belangrijk onderdeel van je baan: “Als supportprofessional werk je niet alleen. Je bent het middelpunt van de organisatie. Ook jij hebt er baat bij dat collega’s, ongeacht leeftijdsverschillen, goed met elkaar omgaan en in hun behoeften worden voorzien.”
Die behoeften zijn niet voor elke generatie hetzelfde en daar moet je rekening mee houden. Marc merkte in zijn tijd als bondscoach dat het niet werkte om de jongere talenten hetzelfde te behandelen als de meer ervaren spelers. “Ik had een veel te hiërarchische aanpak. Dit botst met de jongere generaties. Zij houden niet van autoriteit en willen juist betrokken worden bij keuzes. Ook hebben ze meer behoefte aan waardering en positieve feedback.”
Als supportprofessional kun jij het management ondersteunen in hun taak om hier goed op in te spelen. Bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke behoeften collega’s van verschillende leeftijdsgroepen hebben en wat er nog nodig is van het management om hier aan te kunnen voldoen. Jij hebt hier als verbindingsstuk tussen medewerker en manager vaak het beste zicht op. Van die kennis kun je goed gebruikmaken om een betere werksfeer te creëren voor iedereen (inclusief jijzelf!).
Tot slot is het ook belangrijk dat iedereen elkaar ook daadwerkelijk begrijpt en respecteert. Of je nu babyboomer of Gen Z bent, iedereen heeft een eigen manier van werken en daar moet je als team goed gebruik van maken. Marc: “Met achttien klonen van Marc Lammers in je team word je geen wereldkampioen. Diversiteit is key! Veroordeel elkaar niet, maar houd wel rekening met de verschillende types die binnen een team bestaan. Herken je collega’s en erken hun kwaliteiten.”
Het stellen van open vragen is volgens Marc daarin essentieel. “Ga in gesprek met elkaar en ontdek wat iedereen belangrijk vindt in het werk dat ze doen. Dit kun jij als supportprofessional vervolgens weer bij het management neerleggen, dat hierop kan anticiperen. Een duidelijke structuur biedt ruimte voor avontuur. Zorg ook dat je de kernkwaliteiten, valkuilen en allergieën van de collega’s waar je mee samenwerkt op je netvlies hebt staan. Zo voorkom je dat je elkaar gaat beoordelen en is er meer ruimte voor begrip.”
Ben jij geïnspireerd geraakt door de woorden van Marc Lammers en wil je graag nog meer van hem leren? Kom dan zeker naar het Jaarlijkse Congres voor de Supportprofessional op 13 april 2023 over de kracht van generaties.
Tijdens een interactieve lezing gaat Marc hier dieper in op de kracht van een goede samenwerking tussen verschillende generaties binnen een team en laat hij zien hoe jij als supportprofessional hier je voordeel uit kunt halen. Zorg ervoor dat je erbij bent, zodat jij straks de tools in handen hebt om jouw management te sturen naar een organisatie die goud waard is.