Stef Koning (41) is Operational Manager Customer Service bij Creemers Compressors B.V. (Atlas Copco Group). Eind jaren 90 studeerde hij bij Schoevers. Wat is hem bijgebleven van zijn opleiding? En wat heeft het hem opgeleverd?
“Toen ik klaar was met mijn VWO, was ik er nog niet uit wat ik wilde gaan studeren. Het eerste jaar na mijn VWO heb ik dan ook gewerkt en mijn talenkennis opgevijzeld. Ik wilde niet aan een studie beginnen die ik mogelijk niet af zou maken, of achteraf spijt hebben dat ik een bepaalde richting was ingeslagen. In dat tussenjaar kwam ik in aanraking met de eenjarige opleiding Public Relations/Account Management bij Schoevers. Het was voor het eerst dat er studiefinanciering op van toepassing was. Dit maakte voor mij de drempel dusdanig laag om in te stappen: ik had immers weinig te verliezen en na een jaar zou ik in ieder geval een ‘papiertje’ hebben.
Ik begon met Public Relations/Account Management met in de avonduren extern NIMA Public Relations A. Als ik thuis goed mijn dozen doorspit, vind ik vast nog ergens de brochure van destijds. In de loop van het jaar werd duidelijk dat de opleiding – met een paar extra vakken aan het eind van het schooljaar – een eerste jaar zou worden van een tweejarige HBO-opleiding Accountmanagement. Daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, omdat het ‘papiertje’ alleen maar van grotere waarde zou zijn. In de avonduren werd de mogelijkheid geboden om extra NIMA A Marketing te halen en dankzij de directrice van toen mocht ik als extra vakken Duits en Frans volgen.”
“Ik kijk er met ontzettend veel plezier op terug. Dit kwam mede doordat ik op Schoevers zat aan de Javastraat in Nijmegen, een vestiging die nu gesloten is. Dit was een oud herenhuis, wat een kleinschalig karakter schiep en veel contacten opleverde met cursisten van andere opleidingen.
In het eerste jaar zaten er op de gehele school vijf jongens en in het tweede jaar maar twee, waarvan ik er een was. We hebben dan ook zoveel plezier gehad met de meiden, tijdens de les maar ook daarbuiten: zowel via klassenuitjes als georganiseerde trips naar televisieopnames en als klap op de vuurpijl naar Parijs!
Ik ben inmiddels twintig jaar verder en Schoevers zelf ook, maar wat mij het meest is bijgebleven, is dat je van doorbijten in de taaie en saaie vakken in je verdere levensloop alleen maar plezier hebt. Voor mij was dit het vak ‘toetsenbordvaardigheid’ en ik zie mezelf nog steeds op de computer oefenen: fjfjfj, daarna werd het spannender, want ook de letters ernaast en erboven kwamen erbij. Op een gegeven moment ben je aan het typen zonder dat je er erg in hebt! Dit ga je merken met meerdere vakken en vaardigheden. Ik maak er dagelijks gebruik van!”
“Door Schoevers ben ik er hoofdzakelijk achter gekomen wat ik wilde gaan studeren, want dat wilde ik nog steeds: Bedrijfscommunicatie. Dit was een vak dat zowel in het eerste als tweede jaar gegeven werd en ik vond het heerlijk om met taal te spelen en er structuur en mijn creativiteit in kwijt te kunnen.
Ik werd erop gewezen dat aan de KUN (tegenwoordig RU Nijmegen) een WO-opleiding werd gegeven die Bedrijfscommunicatie heette. Kortom, in de loop van het tweede jaar ben ik op gesprek gegaan bij de desbetreffende studieadviseur en dankzij mijn vooropleiding bij Schoevers heb ik Bedrijfscommunicatie uiteindelijk in drie jaar kunnen afronden, waarvan een jaar in Polen aan de universiteit aldaar.”
“Ik ben werkelijk in de wereld van perslucht gerold. Toen ik klaar was met mijn vervolgstudie Bedrijfscommunicatie ben ik via de vader van een vriend gevraagd om bij een zusterbedrijf te komen werken van mijn huidige werkgever. Samen vormen beide organisaties de zogenaamde Brand Portfolio Nederland die deel uit maakt van de wereldwijde Atlas Copco Group.
Mijn opleiding was dusdanig breed, dat ik inzetbaar was voor mijn eerste functie van Export Account Manager. Als je eenmaal bij een nieuwe werkgever begint, verdiep je je vaak verder in de producten, werkzaamheden, branche en – in mijn geval – techniek. Ik kon bijna alles uit mijn opleidingen in combinatie met mijn talenkennis gebruiken binnen mijn eerste baan: public relations, accountmanagement en bedrijfscommunicatie.”
“Voor mij is het een grote meerwaarde dat ik nu zelf met managementondersteuners werk en weet wat ze in de basis zouden moeten kunnen en wat ik van ze kan verwachten. Een managementondersteuner is niet zomaar iemand die taken ‘van bovenaf’ uitvoert. De grote uitdaging zit er in om gezamenlijk met mensen in deze rol te werken, ze mee te laten denken en naar ze te luisteren.
Mijn tip voor studenten: probeer het optimale uit je opleiding te halen, want alles waar Schoevers je kennis mee laat maken, komt vroeg of laat terug in de functies die je op je pad tegenkomt. Met name de basis is zo belangrijk: met correct taalgebruik gestructureerd te werk gaan. Het klinkt zo eenvoudig, maar op hogere niveaus kom ik zo vaak een gebrek hieraan tegen, wat afbreuk doet aan de kwaliteiten en exposure van die personen.
En mijn tip voor vakgenoten: indien je op een punt komt, waarop je mensen mag aannemen of je afdeling uitbreiden, neem in ieder geval altijd kandidaten met een Schoevers-achtergrond in ogenschouw. Natuurlijk zijn er meer factoren die de uiteindelijke keuze bepalen, maar ik vind het altijd een goede maatstaf voor het niveau van een managementondersteuner. De opleidingen zijn zo praktijkgericht!”