Ondanks dat het thuiswerken door de coronacrisis achter de rug lijkt te zijn, blijven veel organisaties een hybride werkvorm hanteren. Digitaal vergaderen is bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit onze agenda’s. De digitale ontwikkelingen hebben ook ons vakgebied inhoudelijk veranderd. In deze blog lees je wat er is veranderd en wat het effect hiervan is op de toekomst van het supportprofessional-vakgebied.
Een dag op kantoor, een ochtend bij de klant en dan een middag thuis; niemand kijkt er gek van op. Er wordt anders gewerkt en dus anders samengewerkt. Doordat we minder face-to-face contact hebben, is ook de samenwerking tussen manager en supportprofessional veranderd. Je zit niet meer standaard bij elkaar in de buurt en moet elkaar dus actiever opzoeken. Als dat niet gebeurt, bestaat de kans dat de band en de samenwerking verslechteren.
Uit ons onderzoek blijkt dat hier in de praktijk gelukkig weinig sprake van is. Slechts één op de drie managers en directeuren geeft aan dat dit het geval is. Door hybride werken is de supportprofessional voor de meerderheid (58%) van de managers en directeuren zelfs belangrijker dan ooit. Hoe je ook samenwerkt: zorg ervoor dat je elkaar regelmatig ziet, zodat jullie samenwerking op rolletjes blijft lopen.
Dat de supportprofessional een cruciale rol speelt voor management en directie, staat buiten kijf. Wel is er een verandering gaande in het profiel van de ideale supportprofessional. We vroegen managers en directeuren om de drie belangrijkste vaardigheden van supportprofessionals op dit moment te benoemen. Dat zijn organiseren, communicatieve vaardigheden en coördineren. De top drie belangrijkste skills over tien jaar ziet er anders uit. Digitale skills stijgt naar de eerste positie, gevolgd door communicatieve vaardigheden en organiseren. Het nieuwe werken leidt duidelijk tot een ander profiel, waarbij het digitale aspect onmisbaar blijkt. Qua soft skills verandert er minder; communicatieve vaardigheden blijven het belangrijkst.
De afgelopen jaren werd er ineens massaal beroep gedaan op de digitale skills van supportprofessionals. Werken op afstand en digitaal vergaderen was immers de norm. Wat bleek: supportprofessionals draaiden hun hand hier niet voor om. Volgens managers en directeuren (61%) weten supportprofessionals bijvoorbeeld alle fijne kneepjes van videoconferentietools en andere apps om samen te werken op afstand. De opkomst van het hybride werken zorgt er ook voor dat er steeds meer virtual assistants actief zijn. Dit zijn zelfstandige ondernemers die verschillende managers ondersteunen. Een virtual assistant werkt - nog meer dan een supportprofessional - digitaal en telefonisch en is op die manier de rechterhand van de manager of directeur. Dit is een logische oorzaak voor de verandering in het profiel.
Het is positief dat het merendeel van de supportprofessionals digitale skills lijkt te bezitten, maar nog veel belangrijker is het bijhouden ervan. Bijna driekwart van de managers en directeuren stelt dat je jezelf als supportprofessional buitenspel zet als je je digitale vaardigheden niet bijhoudt. Gelukkig gaat het ook daarmee over het algemeen wel goed. Ruim de helft (57%) van de managers en directeuren denkt dat werken op afstand ervoor heeft gezorgd dat zijn of haar supportprofessional zijn of haar digitale vaardigheid in sneltreinvaart heeft ontwikkeld. Slechts één op de drie (29%) managers vindt dat zijn of haar supportprofessional de digitalisering/automatisering niet kan bijhouden.
Hoewel er steeds meer wordt gedigitaliseerd, kunnen de sociale competenties van een supportprofessional - zoals empathisch vermogen en improviseren – nooit worden vervangen door techniek. We kunnen dus wel stellen dat het bezitten van digitale vaardigheden onmisbaar is voor je relevantie als supportprofessional. Vandaag, maar al helemaal in de toekomst. Ga daarom eens na hoe het met jouw digitale skills gesteld is. Ben jij digitaal vaardig genoeg voor de huidige manier van werken? En ben jij die digital savvy supportprofessional waar iedereen in 2030 naar zoekt? Een belangrijke tip: zorg dat je jezelf op digitaal vlak continu ontwikkelt. Zo werk je aan je eigen relevantie én ben je in staat om digitale ontwikkelingen succesvol in te zetten binnen je vakgebied.
Benieuwd naar de andere resultaten uit het onderzoek? Download dan nu het eerste deel van ons onderzoek ‘De supportprofessional vanuit de ogen van management en directie’! Hierin lees je alles over hoe managers kijken naar het supportprofessional-vak: wat de belangrijkste vaardigheden en werkzaamheden van supportprofessionals zijn (nu en over tien jaar), welke rol digitalisering speelt en hoe het doorgroeipad van supportprofessionals eruit kan zien.
Nieuwsgierig? Vraag nu het onderzoeksrapport aan op deze pagina.