Hoe zorg je ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen als supportprofessional? In dit artikel deelt Shirley Jahn hoe zij dat aanpakt. Shirley werkt al achttien jaar als Management Assistant bij de Politie Eenheid Noord-Holland en is één van de ambassadeurs van het vakgebied 2022-2023. Shirley: “Fouten maken mag. En moet zelfs af en toe, want daar leer je ook weer van.”
Deniz sprak in haar blog over het verbinden in een nieuwe tijd. Ze stelde mij de vraag “hoe zorg jij ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen?”.
Jezelf ontwikkelen, als individu maar ook in je rol al supportprofessional, is voor mij vaste prik maar ook onlosmakelijk verbonden aan ons vak. Stilstaan is geen optie, de wereld om ons heen verandert maar ook ons vak is continu aan het veranderen. Dat maakt het ook zo leuk. Het zou toch saai zijn als alles dag in dag uit hetzelfde was?
Van ondersteunend zijn we meer bijdragend geworden. Onze mening wordt gevraagd en die willen we ook geven. Dat houdt in dat je meedenkt, meeleest, meepraat en mee beweegt. Om je niveau op peil te houden dien je wel bij te blijven en dat kan je doen door middel van opleidingen en trainingen die relevant zijn voor je vakgebied en de omgeving waar je werkt.
Ook zie ik veel toegevoegde waarde in het netwerken. Praat met vakgenoten over de invulling van je werkzaamheden. Kun je zelf iets verbeteren of kun je hen met iets helpen? Deze gesprekken zijn inspirerend maar je weet dan zelf ook meteen op wat voor niveau je werkt. Ik doe dat door naar bijeenkomsten, congressen en seminars te gaan.
Ik wilde als klein meisje bij de politie, geen haar op mijn hoofd die erover dacht om secretaresse te worden. Dat leek me zo saai. Ik bleek letterlijk te klein en had niet nagedacht over een alternatief. Ik ben als typiste zonder typediploma en ervaring bij een internationale bank begonnen. Binnen twee maanden had ik mijn diploma. Na enige tijd werd ik gevraagd door een senior manager om zijn secretaresse te worden. Hij zag enkele belangrijke kwaliteiten in mij: ik was creatief, een regelaar, verbindend, altijd op zoek naar oplossingen en vooral leergierig, open voor feedback en bezat humor. Deze kwaliteiten zijn onontbeerlijk voor ons vak.
Ik ging het steeds leuker vinden, ik kon al mijn creativiteit, spontaniteit, leergierigheid en enthousiasme gebruiken in mijn werk. Saai zoals ik in het begin dacht? Echt niet, juist heel divers en veelomvattend! Via enkele andere werkgevers en met steeds meer ervaring, ben ik nu alweer achttien jaar werkzaam bij de politie, als managementassistent.
Mijn twee motto’s zijn: een leven lang leren & volg je hart, want dat klopt altijd!
Ik ben gedurende mijn loopbaan veel opleidingen gaan volgen, onder andere: snellezen, time management, (senior) management assistente, psychologie voor de management assistente en ik heb twee jaar geleden mijn Master Secretary Management gehaald. En trots dat ik op mezelf was! Het hielp dat ik er steeds volledig achter stond, ik ging opleidingen volgen waar ik zin in had en waar ik ook echt wat aan had. En het allerbelangrijkste: fouten maken mag. En moet zelfs af en toe, want daar leer je ook weer van.
Door jezelf uit te dagen, initiatieven te nemen en je te blijven ontwikkelen word je steeds beter (als persoon en in je vakgebied) en je maakt bewuste keuzes. Je krijgt meer (zelf)vertrouwen en over het algemeen waardeert je (werk)omgeving dit ook. Je enthousiasme zal aanstekelijk zijn en het levert ook veel (werk)plezier op!
Graag draag ik het stokje over aan mijn mede-ambassadeur Natalka Kuliga. Mijn vraag aan haar is: hoe wil en ga jij als young professional anderen enthousiasmeren voor ons mooie vak?