Naamgeving is binnen het vakgebied managementondersteuning niet bepaald transparant: de een heeft het over (directie)secretaresse, de ander over assistent of PA. Wat deze functies gemeen hebben, is dat ze een of meerdere managers ondersteunen. Naast deze secretariële functies is de functie van officemanager ontstaan: zij (of hij) speelt een unieke rol in het werkveld. De officemanager is er namelijk niet uitsluitend voor de directie of het management, maar ondersteunt een complete afdeling of organisatie.
Deeltijd opleidingen
Studeren naast je baan
Zoals de naam al zegt: de officemanager is degene die het reilen en zeilen op kantoor managet, zodat de overige medewerkers zich volledig kunnen focussen op hun eigen werkzaamheden. De officemanager heeft dus een faciliterende functie, met secretariële, organiserende en soms leidinggevende taken. Voor deze functie is meestal flink wat ervaring of een gedegen (HBO-)opleiding noodzakelijk. Er is geen vaste omschrijving voor het takenpakket, omdat dit verschilt naar gelang de grootte en de samenstelling van het personeelsbestand. Toch is er wel sprake van een 'grijs gebied': veel officemanagers besteden een aanzienlijk deel van hun tijd aan secretariële werkzaamheden, net zoals veel secretaresses geregeld officemanagementtaken uitvoeren.
Over welke taken hebben we het dan? Dat zijn er nogal wat, aangezien de officemanager die spreekwoordelijke 'spin in het web' is waar zo vaak over wordt gesproken. Natuurlijk zijn er de algemene secretariële taken, zoals:
Om deze werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren, heb je als office manager – naast een goede HBO-opleiding – de volgende competenties nodig:
Officemanager Ellen Verheul: "De reden dat ik voor het vak officemanager heb gekozen, is omdat ik ervan hou om mensen te verzorgen en dingen te regelen. Daarnaast vind ik het prettig om er verzorgd en representatief uit te zien, wat als officemanager belangrijk is."